KLIK.. Peluang Anda

Jumaat, 27 Jun 2014

7 Tempat Paling Pelik Didunia

Di dunia ini masih banyak tempat yang masih belum diterokai, memberikan manusia seribu satu persoalan yang tidak terungkai dengan kotak fikir. Ianya satu tempat yang amat indah dan pasti mengingatkan kita betapa hebatnya kekuasaan Tuhan.

1.   PAMUKKALE – TURKEY
Kolam ni terjadi selepas satu gempa bumi di Turki beribu tahun yang lalu membuatkan tanah-tanah ada yang naik dan ada yg turun. Bawah tanah tu ada mata air panas maka bila terjadi gempa bumi tu. Pamukalle bermaksud Istana Kapas di sebabkn warna air yg berwarna putih susu. Pada zaman Greco-Romans, mereka buat bandar yg bernama Heirapolis dan menggunakan tempat ni as “Healing Place”.

 8 Tempat Terpelik Di Dunia
2.  MOERAKI – NEW ZEALAND
Batu yang besar ini terletak kat Pantai Otago.
Lagenda kaum Maori mengatakan batu ini di bawa nenek moyang mereka dalam sampan yang besar.


3.  NINE HELLS OF BEPPU – JAPAN
Beppu, terletak di Kepulauan Kyushu adalah penghasil kolam air panas kedua terbesar di dunia. Di katakan “Hell” di sebabkan keadaan kolam yang menyerupai pintu neraka masyarakat Jepun di tambah lagi dengan warnanya yang merah. Antara tempat tu adalah Sea or Ocean Hell (Umi Jigoku), Shaven Head Hell (Oniishibozu Jigoku), Cooking Pot Hell (Kamado Jigoku), Mountain Hell (Yama Jigoku), Devil or Monster Mountain Hell (Oniyama Jigoku,) Golden Dragon Hell (Kinryu Jigoku) and White Pond Hell (Shiraike Jigoku). 

8 Tempat Terpelik Di Dunia
4.  GREAT BLUE HOLE OF BELIZE 
Blue Hole of Belize adalah salah satu pintu masuk ke dalam rangkaian gua di dalam laut. Ia berwarna biru disebabkan kedalaman air tu adalah dalam 130 meter. Gua-gua dalam rangkaian tu kebanyakannya kering.
8 Tempat Terpelik Di Dunia

5.  HELL’S DOOR – TURKMENISTAN
Terletak di Turkmenistan, ia adalah buatan manusia. Pada tahun 1971 dimana askar Soviet telah menggali gas asli tetapi tempat tersebut telah runtuh dan gas asli tersebut telah terbebas.
8 Tempat Terpelik Di Dunia 
6. EYES OF AFRICA
8 Tempat Terpelik Di Dunia
7. RACETRACK PLAYA – USA
Batu tu bergerak setahun sekali setiap tahun, tempat tu akan hujan dan akan membuatkan tanah yang kering menjadi lumpur. berat batu ini mencecah beratus kilo.

8 Tempat Terpelik Di Dunia
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan